Här blir jag intervjuad av Marcus på VW träffen i Östersund Ope raceway.
Huskutt me pulver gosse ! nja men lite, roligt är det i allafall. Och håller gör det inte heller.(Vlådan har rasat, ovanligt mig och bubblor, näe) Man ska inte spinna lös däcken på torr asfalt.
1956 VW typ1 som helrenoverades men såldes tyvärr vidare. Nya ägaren ändrade stilen till mer resto look, något som jag faktist var inne på i början, men ändrade till california look.
Ägaren efter mig hade med bilen i volksworld nr7 2004 sid 58-62
En tidig bild av bilen i sitt första utförande, USA bågar och Tutt-marshal lysen.
VW 1500S 1964 Variant Nutria brown
Vilken härlig bil! och praktisk. Den här ågrar jag att jag sålde.
Tror att den är i Danmark nu, jag sålde bilen till skåne. Bilden är från Bugrun 1998
Jag köpte den för 500kr när jag pluggade och hade den (hela) vintern till och från högskolan
tills ebern bara blåste oförbrännd dimma och dubbdäcken från 70 talet gav upp.
Som tur var så kunde jag tjuvlåna min syrras passat efterssom hon var bortrest hela den vinterrn. Men vinter nr 2 så hade jag nya däck. Det var mycket bra skick på bilen när jag köpte den. Lite mindre rostlagning och broms renovering samt att jag byggde ihop en 1600cc motor, gick mycket bra! Jag hade en stereo 8 bandare som fick spela Ventures, Jerry lee, blacksabbat och en massa dansband mm. Det gick ju dessutom fint att lägga in två stora hemma högtalare i skuffen, enda nktdelen är ju att på de äldsta och bästa banden så ligger instrumenten på olika kanaler. Sång och gittarkomp på en sida och bas och trummor på andra sidan!
Farfars gamla Toyota corolla KE-50 1978 som jag var tvungen att köpa tillbaka av en ny ägare 1998 när jag började jobba i stan. Perfekt vinter pendla bil med bakhjulsdrift.
På bilden här med senaste utförande. Toyota Supra 14" fälgar
Efter 1 vinters slitande så fick den vila, 1200cc motorn var inte direkt pigg.
Jag tynade nästan ur det sista när jag skulle traila (!) in min -67 bubbla på lack!
Jag lyckades aldrig döda den helt så jag var tvungen att renovera bil fan (rostlagning och garage lack) och jag lyckades serva motorn så att den höll åt Katrina som åka tilljobbet bil.
Men, för två år sedan var det dags att göra den rätta så det blev ett hotrod ingrepp med att sätta in en 1600cc 2T-c motor från en Toyota Celica. Det är en mycket vacker Hemi snurra som renoverats och försetts med Doug thorly headder och Weber 40 DCOE Förgasare.
Corollan fans med den här motorn original i alla andra länder utom Sverige och Australien Då hette den TE-51 istället för KE-50. Det var enkelt att byta till större motorn.
Väkellådsfästet fanns för gjort så den blaken bultades bara i nya hål.
Motorbalken fick jag däremot bygga om och flytta fästena något.
En riktig bil ska ha en riktig bilstereo. Clarion komponent stereo med rumdkontroll!Från ca 1978-79, det är Bandare, Radio och Försteg med mic för kareoke i bilen?Till höger sitter en liten joystick med som man kan ställa balans och fader.Det är det som är rymdkontroll, hahaha. Sedan så sitter det 4 st 25 w små slutsteg nedanför handskfacket, och det går att bygga ut med flera, jag har ett udda med en lysdiod stapel eller sk VU meter som blinkar i takt med musiken, mycket 70tals kitchigt!Datsun 240Z 1973 Eftersom jag blev smittad av Japs feber efter Toyota leken så blev det affär på en riktig klassiker.
Bilen var seriöst lackerad med såg väl lite tråkig ut helt original. Så det blev lite renovering av hjulupphängning och styling.
Men eftersom jag gillar att ta isär och förbättra så slutade det med att jag bombade issär hela bilen för några år sedan, och nu pågår en långsam helrenovering. Jag tål helt enkelt inte dåliga rostlagningar eller färg som flagnat smuts och annat junk. Men lita på att den kommer brukas hårt och skoningslöst på midlandabanan när jag är klar.
Här har jag byggt nya förlängda balkar under golvet.
Har nyss blästrat (= 3 nya rosthål) och grundat bilen, så karossen börjar bli klar för lack.
Det kommer att sitta en nybyggd L28 motor med turbo i bilen, bakaxeln en R180 byts ut mot en R200 som pallar för mer. Det skulle ju vara jäkligt trevligt med en quaife diff i den.
Men det kostar ju oxå.
Tyvärr ingen fin motorbild att ladda upp, men det satt en L26 i min bil istället för den mycket piggare L24 som det var original. L24 och L26 är 2400cc resp långslaigare 2600cc.
Bilarna har dubbla SU förgasare som är gjorda av Hitachi på licens från SU .
Tyvärr så hade -73 en mycket tråkigare variant som inte ger lika bra körglädje som de tidigare "round tops" su'arna. Men jag kommer ju att köra med en L28 dvs 2800cc som turbomatas av ett T3/T4 aggregat och så blir det insprutning. L28 motorn kommer från en 80 tals 280zx medoriginal beige plysh. Awesome
Här är en annan nissan släkting till 240Z
Nissan 200sx S14. Bilen har jag byggt till drift spec.
Och när man visar bilar på nätet så ska det vara obligatoriskt med en motorbild!
Hur ofta ser du det på blocket fast man kan lägga in 4 bilder?
Och så avslutar jag det här inlägget med min Lek/jobb bil, som inte heller fick vara i fred.
Kalla mig vad ni vill men det är ju så kul att kunna göra om bilar själv som man vill ha dom.
Jeep Comanche 1989
Före
Och efter:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar